
Je ziet ze vast weleens voorbij komen: advertenties die inspelen op feestdagen, themadagen of maatschappelijke actualiteit. Denk aan een chocoladewinkel die op Valentijnsdag extra liefde deelt, of een techbedrijf dat Complimentendag aangrijpt om medewerkers in het zonnetje te zetten. Zulke campagnes maken gebruik van zogenaamde inhaakmomenten. Zelfs de grootste bedrijven, zoals Heineken, maken er gebruik van. Welke inhaakmomenten er allemaal zijn, zie je terug op een inhaakkalender. Maar wat zijn de meest populaire inhaakmomenten voor bedrijven? We zetten de 10 meest populaire inhakers op een rij.
1. Valentijnsdag (14 februari)
Romantiek verkoopt. Merken spelen hier slim op in met liefdevolle aanbiedingen, hartverwarmende campagnes of juist hilarische anti-Valentijn content. Van bloemenzaken tot fastfoodketens: iedereen doet mee. Liefde blijft universeel en dus een dankbaar haakje.
2. Black Friday (laatste vrijdag van november)
Koopjes, kortingen en urgentie: Black Friday is hét commerciële hoogtepunt van het jaar. Merken zetten in op scherpe deals, flitsverkopen en opvallende campagnes. Ook duurzaamheid krijgt hierin steeds meer aandacht, bijvoorbeeld via alternatieven als Green Friday.
3. 1 april
Humor + verrassing = een grote kans op succes op social media. Op 1 april durven merken buiten de lijntjes te kleuren. Denk aan nepintroducties, bizarre persberichten of speelse inhakers. Mensen verwachten het, maar zijn toch verrast. Dat maakt dit moment zo geliefd.
4. Pride Month (juni)
Een maand die staat voor zichtbaarheid, acceptatie en liefde in alle vormen. Merken die hier oprecht en structureel mee omgaan, krijgen veel positieve aandacht. Denk aan inclusieve visuals, merkverhalen of samenwerkingen met LGBTQIA+ creators of festivals rondom dit onderwerp.
5. Dierendag (4 oktober)
Mens en huisdier = contentgoud. Merken benutten deze dag om schattige, grappige of ontroerende content te delen. Campagnes met employee pets of klantdieren scoren hoog op bereik én sympathie.
6. Internationale Vrouwendag (8 maart)
Een krachtig moment voor merken om inclusie, diversiteit en gelijke rechten te omarmen. Maar alleen als het oprecht voelt. Steeds meer bedrijven benutten deze dag om vrouwelijk leiderschap of persoonlijke verhalen te belichten. Impactvol, mits goed doordacht.
7. Start van de zomervakantie (juli)
Vakantiegevoel = koopdrang. Van reisorganisaties tot ijsfabrikanten: iedereen haakt aan. Thema’s als “vrije tijd”, “even offline” en “quality time” spreken breed aan. Licht, luchtig en herkenbaar. En dus effectief.
8. Koningsdag (27 april)
Oranje boven, ook in marketingland. Koningsdag draait om saamhorigheid, feest en oer-Hollandse gezelligheid. Ideaal voor acties rondom oranje producten, feestkleding en bier. Digitale inhakers, van augmented reality tot TikTok challenges, winnen terrein.
9. Complimentendag (1 maart)
Onderschat deze feelgood-dag niet. Complimentendag biedt ruimte voor positiviteit, erkenning en menselijkheid, zowel intern als extern. Campagnes waarin medewerkers, klanten of volgers centraal staan, doen het verrassend goed. Simpel, oprecht en effectief.
10. Wereld Veganismedag (1 november)
Een moment dat elk jaar aan kracht wint. Steeds meer merken in food, fashion en beauty haken hierop in met tijdelijke vegan menu’s, duurzame acties of educatieve content. Wereld Veganismedag is een inhoudelijk sterk moment voor merken met een groene missie.
Inhaken werkt. Maar alleen als het relevant, oprecht en creatief gebeurt. Deze 10 momenten zijn populair om een reden: ze bieden ruimte voor herkenning, emotie of actualiteit. Het juiste haakje maakt het verschil.